Merhaba arkadaşlar bu
yazımda sizlere çocuk kitaplarının nasıl incelenmesi gerektiğini anlatacağım.
Çocuk kitaplarını incelemek iki kısma ayrılır. Bunlar Dış İnceleme ve İç
İncelemedir. Dış incelemede amaç kitabın görselliğe hitap eden kısımlarının
çocuğun yaşına uygun olup olmadığını anlamaya çalışmaktır. Bu kısımdaki
değerlendirmemiz de kendi içinde üçe ayrılmaktadır. Bunlar Boyut, Cilt ve
Harflerdir.
İç incelemede ise daha
çok kitabın içeriği ele alınarak içerik açısından çocuğa uygunluğunu ve içerik
açısından yeterliliğini ölçmektir. Bu kısım da Konu, Tema, Plan ve İleti olmak
üzere dörde ayrılmaktadır. Şimdi beraber bu kısımların nasıl inceleneceğine
kısaca bakalım.
1-) Dış Yapı İncelemesi
a-) Boyut
Bu başlık altında kitabın
sayfalarının ve kitabın kapağının hitap ettiği yaşa göre uygunluğu
değerlendirilir. Örneğin 4 yaşındaki bir çocuk için üretilen kitapta kağıt ve
kapak yırtılmaya diğer kitaplara göre daha dayanıklı olmalıdır.
b-) Cilt
Bu başlık altında kitapta
kullanılan resimler değerlendirilmelidir. Resimler hitap ettiği yaş grubuna
göre uygun, renkleri dikkat çekici ve okuma zevki uyandıran resimler olmalıdır.
Resimler çocuğun günlük yaşamdan gördüğü şeylerden seçilmelidir. Resimler
kitabın içeriğiyle uyuşmalı ve çocuğun hayal gücünü de geliştirmelidir.
c-) Harfler
Bu başlık altında ise harflerin
puntosu ve satırlar arası boşluklar değerlendirilmelidir. Kitabın hitap ettiği
yaş düştükçe harflerin puntosu ve satırlar arası boşluklar artmalıdır.
2-) İç Yapı İncelemesi
a-) Konu
Konu konuşmada, yazıda, yapıtta ele alınan,
işlenen düşünce, olay ya da durumdur. Bu başlık altında kitap konu
açısından incelenir. Eserdeki konunun çocuğun yaşına göre uygun olup olmadığı,
konunun sıkıcı olup olmadığı, konunun sunuluş tarzı gibi önemli konular
incelenir. Bu başlığı incelemek için aşağıdaki üç soruya cevap vermeniz
yeterlidir.
1- Ele alınan konu
çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarına uygun mu?
2- Kurgulanan çatışmalar,
çocuğun anlamlandıracağı seviyede mi?
3- Kurgulanan konudaki
merak ögesi, çocukta okuma isteği uyandırıyor mu?
b-) Tema
Tema bir yazın ya da sanat yapıtında işlenen,
geliştirilen konunun anlamca ortaya koyduğu ana yönelimdir. Bu yüzden tema
eserde çok önemlidir. Özellikle konuyla ilişkisinin güçlü olması eserin çok
daha iyi olmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki sorulara cevap vererek eserdeki
temanın yeterli olup olmadığını anlayabiliriz.
1- Ele alınan konu ile
tema arasında güçlü bir ilişki var mı?
2- Okurda uyandırılmak
istenen etki, çocuğun anlama düzeyine uygun mu?
3- Uyandırılmak istenen
etki, çocuğa, hayata, insana, doğaya karşı duyarlılık kazandırıyor mu?
c-) Plan
Plan bir işin, bir yapıtın
gerçekleştirilmesi, bir konunun yolunda yürümesi için uyulması tasarlanan
düzendir. Bu başlık altında da olay anlatılırken izlenilen planın karmaşık olup
olmadığı, merak ögesinin kullanılıp kullanılmadığı gibi şeyler incelenilir.
Aşağıdaki üç soruya cevap vererek eserdeki planın yeterince iyi olup olmadığı
incelenebilir.
1- Kitapta anlatılan
olaylar, gereksiz ayrıntılardan uzak mı?
2- Olayların akışında
karmaşık olmayan bir anlatım çizgisi oluşturulmuş mudur?
3- Merak öğesi, okuma
isteğini canlı tutabiliyor mu?
d-) İleti
İleti bir yapıtın, bir yaratının dokusunda bulunan, sanatçının, yapıtın
iletmek istediği temel düşünce, bildiridir. Eserde verilmek istenilen ileti çok
önemlidir. Bu direkt olarak verilmemeli ancak büsbütün kapalı da olmamalıdır.
Çocuk okuduktan sonra eserin iletisini kendisi düşünerek bulabilmelidir. Bu
iletide de iyiye, doğruya yönelten bir mesaj olmalıdır. Aşağıdaki üç soruya
cevap vererek eserdeki iletinin iyi olup olmadığını değerlendirebiliriz.
1- Çocuğun anlam evrenine
uygun mu?
2- İletiler edebi bir
anlatımla mı oluşturulmuş? (okuma sezdiriliyor mu ?)
3- İletilerde çocuğa
karşı ve yaşama, insana karşı, duyarlılık oluşturabilecek özellikler taşıyor
mu?
İlerleyen zamanlarda bir
çocuk kitabını bu şekilde inceleyip örnek olarak yükleyeceğim. Çocuk Kitaplarının Faydaları ve Özellikleri yazıma da göz atabilirsiniz. İyi okumalar...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder