Merhaba arkadaşlar, bu seferki yazımda sizlere Çocuk Kalbi kitabının dış ve iç incelemesiyle bu kitabın güçlü ve zayıf yönlerini ortaya koymaya çalışacağım. Genel olarak okuyanların beğendiği bir kitap olan Çocuk Kalbi akıcı olan ve önerdiğim bir kitaptır. Şimdi bu kitabı inceleyelim.
a-) Boyut
Kitabın boyutu 13 x 19.5
cm’dir. Kitap hitap ettiği yaş grubuna göre boyutu normaldir. Kitabın sayfaları
ne çok kalın ne de çok incedir. Sayfalar çocukların gözlerini yormamak için
hafif sarı aydınlık renktedir. Kitabın tek kötü yanı kitapta resim bulunmamasıdır.
Bu yüzden okurken çocuklar biraz sıkılabilir.
b-) Cilt
Kitabın içinde hiçbir
görsele yer verilmemiştir. Kitabın kapak resminde ise baş kahramanımız olan
Enrico’nın bir taburede elinde günlüğü ve kalemiyle çizilmiş bir resmi
bulunmaktadır. Kapakta verilen bu resim çocukların zihninde canlandırdıkları
baş kahramanı somutlaştırır.
c-) Harfler
Harfler ve yazılar
beşinci sınıf öğrencisine uygun olarak yani 12 punto ve 1 satır boşluk ile
yazılmıştır. Beşinci sınıftan küçük sınıflar için kitap göz yorucu ve çok
yazılı gibi gelebilir. Bu yüzden alt sınıflar için pek uygun değildir.
2-) İç İnceleme
a-) Konu
1- Ele alınan konu
çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarına uygun mu ?
Konu bir çocuğun üzerinden, günlük tarzında ele alındığı için çocuğun ilgi ve alakasına çok uygundur. Okuldaki arkadaşlarıyla ve öğretmeniyle nasıl geçineceği, öğretmeniyle ilişkisinin nasıl olacağını ve çocuğun aileye olan davranışı, ailenin çocuğa olan tutumunu, çocukların günlük hayatta karşılaşacağı sorunlara çok güzel örnekler verilip bu sorunlar karşısında nasıl bir tutum sergileyeceğine kitap eğlenceli bir şekilde değinmiştir. Bu yüzden ele alınan konu çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarına fazlasıyla uygundur.
Konu bir çocuğun üzerinden, günlük tarzında ele alındığı için çocuğun ilgi ve alakasına çok uygundur. Okuldaki arkadaşlarıyla ve öğretmeniyle nasıl geçineceği, öğretmeniyle ilişkisinin nasıl olacağını ve çocuğun aileye olan davranışı, ailenin çocuğa olan tutumunu, çocukların günlük hayatta karşılaşacağı sorunlara çok güzel örnekler verilip bu sorunlar karşısında nasıl bir tutum sergileyeceğine kitap eğlenceli bir şekilde değinmiştir. Bu yüzden ele alınan konu çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarına fazlasıyla uygundur.
2- Kurgulanan çatışmalar,
çocuğun anlamlandırabileceği seviyede mi ?
Kitapta kurgulanan
çatışmalar çocuğun anlamlandırabileceği şekildedir. Çünkü kitap günlük şeklinde
olduğu için olaylar gün gün tarihlerine göre ayrılmıştır. Her bir gün en fazla
3 sayfa olacak şekilde sade, anlaşılır ve olay sırasına uygun verilmiştir. Bir
günden diğer bir güne geçişte de olaylar arası çatışmalara dikkat edilmiştir.
Olaylar bir çocuğun anlamlandırabileceği seviyede verilmiş, olaylar iç içe
karışık bir şekilde verilmemiştir. Kitabın konusundaki olaylar somutlaştırılmış
ve soyut konulara daha anlam kazandırmıştır. Bu sebeple bu kitap çocuğun
kolaylıkla anlamlandırabileceği seviyededir.
3- Kurgulanan konudaki
merak öğesi, çocukta merak uyandırıyor mu ?
Kitap günlük tarzında
olduğu için her gün farklı konular işlenmiş ve kurgulanmıştır. Kitapta sadece
bir olaya bağlı kalınmadığı için her bölüm için ayrı merak öğesi uyandırılmıştır.
Enrico’nın her okunan günü, acaba diğer günleri nasıl geçecek, arkadaşlarıyla
ne yaşayacak, ailesiyle ne yapacak gibi düşünceler merak uyandırmaktadır. Bu
özelliği de kitabın bir solukta okunup bitirilmesine sebep olmaktadır. Kitapta
karakterin başına gelen her olayda merak öğesi uyandırılmış ve çocukların
dikkatinin canlı tutulması sağlanmıştır. Bu nedenlerle bu kitaptaki merak öğesi
çocuklarda merak uyandırmaktadır.
Konu bir çocuğun bir
yıllık okul hayatı ve ailesiyle olan ilişkilerini günlük tutarak aktarmasıdır.
Enrico sınıf arkadaşlarının her birinin ayrı bir hikayesinin olduğunu,
bazılarının ailesinin çok fakir bazılarının çok zengin olduğunu gözlemlemiştir.
Enrico yaşadıklarını günlüğe yazdıkça sadece okulu değil hayatı da anlamaya
başlar.
b-) Tema
1- Ele alınan konu ile
tema arasında güçlü bir bağ var mı ?
Kitapta ele alınan
konunun tema ile güçlü bir bağı vardır çünkü konu bir çocuğun okul hayatında
gözlemlediği şeyleri bir yıl boyunca yazmasıdır. Bu günlükleri yazarken birçok
temaya yer verilmiştir ve konu ile temaların hepsi birbirine bağlıdır. Konuda temaya
bolca yer verilmiş ve konu ile çok güzel bağdaştırılmıştır. Bundan dolayı ele
alınan konu ile tema arasında güçlü bir bağ vardır.
2- Okurda uyandırılmak
istenen etki, çocuğun anlama düzeyine uygun mu ?
Okurda uyandırılmak
istenen etki, çocuğun anlama düzeyine uygundur. Çünkü zaten olay bir çocuğun
gözüyle anlatılır. Olayı anlatan baş kahramanımız bir çocuk olduğu için olayı
doğal olarak bir çocuğun anlayabileceği şekilde anlatır. Yazar bu kitabını
oğlunun günlüklerinden uyarladığı için tam olarak çocuklarda uyandırılmak
istenen etkinin çocuğun anlama düzeyindedir. Okurda uyandırılmak istenen etki
kahramanlarının ve arkadaşlarının başına gelenlerle somutlaştırarak çocuğun
anlama düzeyine daha uygun hale getirilmiştir. Bu nedenlerle okulda
uyandırılmak istenen etki çocuğun anlama düzeyine uygundur.
3- Uyandırılmak istenen
etki çocuğa, hayata, insana, doğaya karşı bir duyarlılık kazanıyor mu ?
Uyandırılmak istenen etki
doğaya karşı bir duyarlılık kazandırmasa da insana, çocuğa ve hayata karşı
birçok duyarlılık kazandırır. Enrico’nun durumu olmayan arkadaşlarına yardım
etmesi onların gurunu kırmaması, annesine babasına ve öğretmenine çok saygılı
olması, arkadaşlarına manevi olarak destek olması bu tür duyarlılıklara örnek
verilebilir. Enrico karakteri bir çocukta olması gereken bütün özellikleri
taşır. Hayata karşı umut dolu bir karaktere sahiptir. Bu sebeplerle kitap
çocukta hayata, insana ve çocuğa karşı pek çok duyarlılık kazandırır.
Bu kitabın birçok teması
bulunmaktadır. Enrico’nun her gününde farklı bir temaya değinilmiştir.
Bunlardan bazıları : hoşgörü, yardımseverlik, arkadaşlıktır. Bu eserde bu
temalar çok güzel bir şekilde işlenmiş, çocuklara bu duyarlılıklar
kazandırılmaya çalışılmıştır.
c-) Plan
1- Kitapta kurgulanan
olaylar gereksiz ayrıntılardan uzak mı ?
Kitapta kurgulanan
olaylar gereksiz ayrıntılardan uzak gayet basit bir şekilde verilmiştir.
Gereksiz ayrıntılarla okuyucunun kafası karıştırılmamış, olaylar olduğu gibi
aktarılmıştır. Kitaptaki olaylar çocukların normal hayatında karşılaşabileceği
günlük olaylardır. Bu sebeplerden dolayı kitapta kurgulanan olaylar gereksiz
ayrıntılardan uzaktır.
2- Olayların dışında
karmaşık olmayan bir anlatım çizgisi oluşturulmuş mudur ?
Olayların dışında
karmaşık olmayan anlatım çizgisi oluşturulmuştur. Olaylar gayet anlaşılır bir
anlatım çizgisinde oluşturulmuştur, olaylar basit bir şekilde verilmiştir.
3- Merak öğesi okuma
isteğini canlı tutabiliyor mu ?
Merak öğesi okuma
isteğini her ne kadar canlı tutsa da kitabın sonlarına doğru okuyucunun canlı
tutulamamaktadır. Ama genel olarak bu istek canlı tutulmaya çalışılmıştır. Her
gün başka bir olayın işlenmesi bir günü okuduktan sonra diğer bir günün merak edilmemesine
sebep olmuştur. Kitap okumayı sevmeyen bir çocuk için okuma isteği pek canlı
tutulamamış diyebiliriz.
Kitabın planlamasında
hiçbir karışıklık yoktur. Çünkü kitap günlükten uyarlandığı için gün gün
ayrılmış gayet sade anlaşılır bir şekilde aktarılmıştır. Kitapta anlatılan
olaylar gereksiz olaylardan uzak olayların dışında karmaşık olmayan bir anlatım
çizgisinde oluşmuştur
d-) İleti
1- Çocuğun anlam evresine
uygun mu ?
Kitap çocuğun anlam
evresine uygundur çünkü kitapta bir çocuğun anlamlandırabileceği,
zorlanmayacağı bir anlatım sergilenmiştir. Kitapta çocuğun neyi anlamlandırıp
neyi anlamlandırmayacağına dikkat edilmiştir. Bu nedenden dolayı kitap çocuğun
anlam evrenine çok uygundur.
2- İletiler edebi bir
anlatımla mı oluşturulmuştur (okura sezdiriliyor mu) ?
İletiler bir çocuğun
anlayabileceği kadar edebi bir anlatımla oluşturulmuştur. İletilmek istenen
ileti verilen örnek hikayelerde sezdirilmeye çalışılmış, kitap bir çocuğun
günlüğünden alındığı için de iletilerde çocuğun seviyesine göre edebi anlatım
sergilenmiştir. Bu nedenlerden dolayı iletiler basit bir edebi anlatımla
oluşturulmuştur.
3- İletilerde çocuğa
karşı ve yaşama, insana karşı duyarlılık oluşturabilecek özellikler taşıyor mu
?
İletiler çocuğa, insana
ve yaşama karşı çok fazla duyarlılık oluşturabilecek özellikler taşıyor.
Çocuğun okulda ve ailesine karşı sosyal sorumluluğunun neler olduğunu, insanı
kusurlarıyla sevip saygı duymasına bolca dikkat çekilmeye çalışılıyor. Bu
iletilerde insana, çocuğa ve hayata karşı duyarlılık kazandırabilecek
özellikler taşıyor.
Kitapta çocuğu hayata ve
insanlara karşı duyarlılık kazandırmasını sağlayacak pek çok iletiler vardır.
Bu iletiler kahramanımız olan Enrico ve sınıf arkadaşlarının başlarına gelen
olaylar, onların yaşam tarzları ile çocuğa sezdirilmeye çalışılmış, mükemmel
bir çocuğun nasıl olması gerektiği vurgulanmış ve ortaya böyle bir eğitici,
öğretici kitap ortaya çıkmıştır.
e-) Kahramanlar
1- Kahraman duygu,
düşünüş ve davranışlarıyla, tutumlarıyla geliştirilmiş mi ?
Kahramanımız üçüncü sınıfa
giden bir çocuk olduğu için duygu, düşünüş ve davranış bakımından her ne kadar
geliştirilmiş olsa da çocuk olduğu için arada hatalar yapmaktadır. Ama annesi
ve babası her hatasında onu mektupla uyarmaktadır. Buda hem bir çocuğun hata
yapabileceğinin normalliğini ve ailesinin bu yanlışına karşı sessiz kalmamasını
sağlayarak nitelikli bir çocuk yetiştirmenin üstünde durulmuştur.
2- Öykü boyunca geçirdiği
değişimler, edindiği yeni davranışlar, başından geçen olaylar doğru kurgulanmış
mı ?
Enrico’nun öykü boyunca
geçirdiği değişimler daha çok davranışla ilgilidir. Kahramanımız etrafını
gözlemleyip günlüğüne yazdıkça hayata ve insanlığa karşı yeni şeyler öğrenmiş
daha duyarlı, çalışkan, yardımsever bir çocuk olmuştur. Enrico’nun başından
geçen olaylarda doğru bir şekilde kurgulanmış, öyküde herhangi bir kurgu hatası
bulunmamaktadır. Öykü boyunca kahramanın başından geçen bütün olaylar sırasıyla
okuyucuya aktarılmıştır.
3- Kahramanın yaşadığı
değişimler inandırıcı mı ?
Öyküde fantastik veya
bilim kurgu gibi anlatım özellikleri bulunmadığı, kahramanımız gerçek bir insan
olduğundan ve gerçek bir olay anlatıldığından dolayı kahramanımız sadece
davranışsal ve duyuşsal olarak değişmiştir. Bu değişmde birden değil inandırıcı
bir şekilde yavaş yavaş kazandırılmıştır.
4- Kahraman ( varsa )ulaştığı
başarıyı hak ediyor mu ?
Hikayede kahramanın
ulaştığı büyük bir başarı yoktur. Kahramanın ulaştığı başarı hayata ve insana
karşıdır. Kahramanımız bu başarıyı her gün gözlemleyerek ve yaşayarak öğrendiği
için bu başarıyı hak etmiştir.
Kahramanımız üçüncü
sınıfa giden ödev yapmayı sevmeyen ama arkadaşlarıyla iyi geçinen çevresine
saygılı bir çocuktur. Arkadaşlarının ne şartlar altında çalışıp ödev
yaptıklarını gözlemleyerek kendinden utanır ve derslerine daha çok önem verip,
arkadaşlarına da maddi manevi destek olur. Kahraman çocuk olduğu ve çocukların
güncel sorunlarını yaşadığı için çocukların çok kolay kendileriyle özdeşim
kurabileceği düzeydedir.
f-) Dil ve Anlatım
1- Kısa ve yalın
cümlelerle mi yazılmıştır ?
Cümleler kısa ve
yalındır. Bunun sebebi romanın bir çocuğun ağzından yazılmasıdır. Cümleler
çocukların anlayabileceği şekilde kısa ve yalındır.
2- Kitabın ilgisi çocuğa
çekilmiş midir ?
Kitabın ilgisi çocuğa
çekilmiştir. Adından da anlaşılacağı gibi çocuk kalbi kitabı ilgisi çocuğa
çekilmiş, hatta kitabın tek ilgi konusu çocuk ve çocuk psikolojisi üzerinedir.
3- Çocuğun gelişim
özelliklerine uygun olarak, Türkçenin söz varlığı, anlatım gücü edebi bir
kurguyla sezdirilmiş mi ?
Kitap yabancı bir eser
olduğu için bu görev yazar tarafından değil ama çevirmen tarafından gerçekleştirilmeye
çalışılmıştır. Ama tam olarak çocuğun gelişim özelliklerine uygun, Türkçenin
söz varlığı anlatım gücü edebi bir kurguyla hikayede sezdirilmiştir diyemeyiz.
4- Anlatım çocukların
sözcük dağarcığını geliştirebilecek düzeyde mi ?
Bu soruya kısmen
diyebiliriz. Çünkü kitapla genellikle çocukların günlük hayatta kullandığı,
aşina olduğu kelimeler kullanılmıştır. Ama çok olmasa da çocukların sözcük
dağarcıklarını geliştirebilecek düzeyde kelimeler vardır. Bu sebeple bu soruya
kısmen cevabını vermekteyiz.
5- Anlatımda daha çok
Türkçe kelimeler mi kullanılmış ?
Anlatımda özel isimler
hariç diğer bütün kelimeler Türkçedir çünkü bu kitap İtalyancadan çevrilmiş bir
eserdir. Çevirmen gayet sade ve Türkçeleşmiş bir şekilde çevirmiştir.
6- Noktalama ve yazım
kurallarına uyulmuş mu ?
Kitapta noktalama ve
yazım kurallarına uyulmuş ayrıca hikaye günlük tarzında olduğu için, günlük
yazma tekniklerini hepsi doğru bir şekilde yapılmıştır.
Kitap dil ve anlatım
bakımından çocukların kolayca anlayabilmesi bakımından gayet yalın ve sade bir
dil kullanılmış, anlatımda çocuğun kelime dağarcığını geliştiren sözcüklere
kısmen yer verilmiş, yazım ve noktalama, günlük tutma unsurları gibi konulara
da fazlaca dikkat edilmiş akıcı anlaşılır doğal bir dil kullanılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder