Merhaba arkadaşlar, bu yazımda küçük prens kitabını dış yapı ve iç yapı olarak inceleyip kitabın güçlü ve zayıf yanlarını ortaya koymaya çalışacağım. Genel olarak herkes tarafından beğenilen ve dünyada milyonlarca okunmuş olan Küçük Prens genel olarak gerçekten çok güzel, akıcı ve genç-yaşlı demeden herkesin okuması gereken bir kitaptır. Şimdi bu kitabı dış yapısından başlayarak her yönüyle inceleyelim.
1-) Dış Yapı İncelemesi
a-) Boyut
Kitabın boyutu 13.5 x
19.5 cm’dir. Kitabın kağıtları hitap ettiği yaş grubuna göre uygun bir kağıt
kullanılmıştır. Resimlerin renk uyumu ve resmin gösterimleri gayet uygundur.
Ancak kağıt çok dayanıklı değildir. Kitabın fiyatı ile de karşılaştırdığımızda
bu durum normal karşılanabilir. Kitabın kapağı da içeriğe uygun olarak
hazırlanmış kalınlığı yine kağıtta olduğu gibi yeterli değildir.
b-) Cilt
Kitapta iki boyutlu
resimler kullanılmıştır. Kullanılan resimler çok ayrıntılı ve kusursuz resimler
değildir. Bu da çocuk kitabı olduğu için gayet uygun bir durumdur. Resimlerin
hacimsel olmaması da yine çocuk edebiyatı özelliğine uygun bir durumdur. Ayrıca
kitabın içinde bazı resimlerin açıklaması da verilmiş olması okuyucunun
resimleri daha iyi anlamasını sağlar. Resimlerin renkleri seçilirken solgun
olanlar tercih edilmiştir. Bu da resimlerin okuyucunun heyecanını arttırmasını,
daha çok okumaya teşvik etmesini engelleyebilir. Kitapta kullanılan resimler
çocuğun günlük hayatta gördüğü şeylerden farklı değil onlara benzer
resimlerdir. Bu da çocuğun kitapta kullanılan resimleri daha rahat anlamasını
ve yorumlamasını sağlar. Genel olarak kitapta kullanılan resimler çocuğun
seviyesine uygundur ve çocuğun hayal gücünü geliştirebilecek görsellerdir.
c-) Harfler
Kitaptaki harfler hitap
edilen çocuk yaşına uygundur. Kelimeler arasındaki boşluklar da okuyucuyu
sıkmamakta ve kitabın akıcı olmasını sağlamaktadır. Kelimelerle anlatılan
olaylar resimlerle de desteklenmiş ve ikisi arasında bir bağlantı kurulmuştur.
2-)
İç Yapı İncelemesi
a-)
Konu
1-
Ele alınan konu çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarına uygun mu ?
Kitapta ele alınan konu
çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarına genel anlamda uygun. Ona olaylara farklı bakmayı
ve yetişkinlerin düşünme tarzlarını, onların eksikliklerini söyleyerek çocuğun
hayatındaki büyüklerine karşı daha hırçın değil daha anlayışlı olmasını sağlar.
Kitapta kötü şeylere de yer verilmesi sebebi ile çocuk hayatın gerçeklerini de
görerek onu hayata hazırlar. Kitaptaki gezegen tasvirleri çocuğun hayal gücünü
geliştirir. Çünkü bu tasvirler çocuğun kafasında normal gezegenler gibi değil
küre şeklinde ve üzerinden etrafı direk dolaşılabilen gezegenler olarak
canlanılması istenmiştir. Yapılan resimler ile de bu hayal gücü
desteklenmiştir. Kitabın içinde Küçük Prens’in bir tilkiyi evcilleştirmesi, bir
çiçeği koruması, yanardağları temizlemesi çocuğa sorumluluk bilincini, hayvan
ve doğa sevgisini, sabırlı olmasını, zorluklara rağmen hemen vazgeçilmemesi
gerektiği gibi şeyleri anlatır ve onlara cesaret verir. Önemli olan şeyin
herhangi bir şeye değer verip onu koruyup kollamak olduğunu çocuğa sezdirir ve
bunu ilerde bir gün gördüğünde bile hala hatırlamasının önemli olduğunu kitap
çocuklara anlatır. Bu gibi nedenlerden dolayı ele alınan konu çocuğun ilgi ve
ihtiyaçlarına uygundur.
2-
Kurgulanan çatışmalar, çocuğun anlamlandıracağı seviyede mi ?
Kitaptaki bazı bölümler
çocuğun anlamlandıracağı seviyeye uygun değildir. Bazı bölümlerde abartıya çok
yer verildiği için çocuk bunu anlamakta ve yorumlamakta zorlanabilir. Ancak
bunu anlamaya çalışması da onun hayal gücünü geliştirecek ve ona olumlu yönde
etki edecektir. Yani kitapta abartılan kısımlar hariç kurgulanan çatışmalar
çocuğa uygun düzeydedir.
3-
Kurgulanan konudaki merak ögesi, çocukta okuma isteği uyandırıyor mu ?
Kurgulanan konuda çölde
mahsur kalmaları, sularının bitmesi, küçük prensin gezegenlerden geçerek
dünyayı araması gibi konular okuyucuya açık kapılar bırakmış ve kitabın akıcı
olmasını sağlamıştır. Merak öğesinin sadece bir tane olmaması da yine kitabı
okuma isteği uyandırmakta ve akıcılık katmaktadır. Genel olarak kitapta sıkıcı
bir kısım yoktur. Okura olaylar iyi ve merak uyandırıcı bir şekilde anlatılmış
ve okuma isteği uyandırılmaya çalışılmıştır.
Eser konu açısından
günlük yaşamdan uzak bir konudur. Ancak işlenme biçimi, anlatılış tarzı,
resimlerin desteği, konunun okuyucuyu şaşırtması kitabın konu açısından iyi
olmasını sağlamıştır. Böylece de konu çocuk kitabı özelliklerine göre uygun
hale getirilmiştir.
b-)
Tema
1-
Ele alınan konu ile tema arasında güçlü bir ilişki var mı ?
Ele alınan konu temaya
çok uygun bir konudur. Eserde çocukların dünyaya bakış açıları, çocukların
dünyayı daha duyarlı daha güzel gördükleri anlatılmak istenmiştir. Buna uygun
olarak da çocukken kısıtlanarak büyümüş bir yetişkin ile başka gezegenden gelen
bir çocuğun birbiriyle olan konuşmaları ve yaşadığı olaylar konu olarak
seçilmiştir. Bu konun seçilmesi ve bu iki karakter üzerinden de olayın
anlatılması konuyla temayı birbirine güçlü bir şekilde bağlamıştır. Yani ele
alınan konu ile tema arasında güçlü bir ilişki vardır.
2-
Okurda uyandırılmak istenen etki, çocuğun anlama düzeyine uygun mu ?
Okurda uyandırılmak
istenen etki çocuğun anlama düzeyine uygundur. Çünkü hemen hemen her çocuk
yetişkinleri ve onların hareketlerini, söylediklerini anlamakta zorlanır ve buna
şaşırır. Çünkü çocuklar hayata farklı bir pencereden bakarlar. Eserde de
uyandırılmak istenen etki bunla alakalıdır. Okuyan çocuk da bunu yaşadığı ve
bildiği için eserde kendi içinde hissettiği duyguları bulacak ve onun daha
rahat anlamasını sağlayacaktır. Uyandırılmak istenen bu etki resimler, değişik
cümleler ve olaylarla da desteklenerek çocuğun anlama düzeyi seviyesine
yeterince indirilmiş, desteklenmiştir. Yani okurda uyandırılmak istenen etki,
çocuğun anlama düzeyine yeterince uygundur.
3-
Uyandırılmak istenen etki, çocuğa, hayata, insana, doğaya karşı duyarlılık
kazandırıyor mu ?
Uyandırılmak istenen etki
çocuğa karşı bir duyarlılık kazandırıyor. Çünkü küçük prensin söylediği sözler,
savunduğu fikirler çoğu çocuğun içinden kendi kendine düşündüğü söylemek
istediği şeylerdir. Çocuk bu kitapta kendinden bir parça bulduğu için
duyarlılık kazandırmaktadır. Hayata karşı da duyarlılık kazandırmaktadır.
Hayatın birçok gerçeklerine kitapta yer verilmiş ve çocuğu hayata karşı
hazırlıklı olmasını, duyarlılık kazanmasını sağlamıştır. Kitap insana karşı da
duyarlılık kazandırmaktadır. Küçük Prens gezegenlerden geçerken birçok insan
tanımış ve bu insanlara içinden geldiği gibi sorular sorarak onları eleştirmiş
ve garip olduklarını düşünmüştür. Bu yüzden de insana karşı da bir duyarlılık
kazandırmaktadır. Kitap son olarak doğaya karşı da aynı şeklide duyarlılık
kazandırmaktadır. Küçük Prens’in bir tilkiyi evcilleştirmesi ve bir hayvan
evcilleştirmenin ne kadar güzel bir şey olduğunu tilkinin ona anlatması, bir çiçeği
de sahiplenip onu koruması, yanar dağları temizlemesi onları sevmesi gibi
olaylar da çocuğun doğaya karşı duyarlılık kazanmasını sağlar.
Eser tema açısından
konuyla bütünleştirilerek çok güçlü, çocuğa uygun ve etkileyicidir. Bu da
anlatımın akıcı olmasını ve okuyucunun sıkılmamasını sağlamaktadır. Yani
eserdeki tema etkileyici ve güzel bir temadır.
c-)
Plan
1-
Kitapta anlatılan olaylar, gereksiz ayrıntılardan uzak mı ?
Kitapta anlatılan olaylar
gereksiz ayrıntılardan uzak ve sade bir şekilde yazılmıştır. Küçük Prens’in
birçok gezegenden geçip birçok olay yaşaması bile kısa ve öz bir şekilde
anlatılmış okuyucuyu sıkmamıştır. Kitabın sonuna doğru birkaç ayrıntıya yer verilmiş
olsa da bunlar çok olmadığı için sorun teşkil etmemektedir. Genel olarak
gereksiz ayrıntı kullanılmamış ve anlatım sade kılınmıştır.
2-
Olayların akışında karmaşık olmayan bir anlatım çizgisi oluşturulmuş mudur ?
Olaylar anlatılırken
hepsi bir sıraya göre anlatılmış ve karmaşıklığa yer verilmemiştir. Küçük
Prens’in dünyaya gelişini anlatması bile hikayenin ortasında olmasına rağmen
okuyucu bunu gayet rahat anlayabilmekte ve karıştırmamaktadır. Bu yüzden
olayların akışında karmaşık olmayan bir anlatım çizgisi oluşturulmuş
diyebiliriz.
3-
Merak öğesi, okuma isteğini canlı tutabiliyor mu ?
Merak öğesi okuma
isteğini canlı tutuyor. Kitapta sadece bir tane değil birden çok merak öğesine
yer verilmiştir. Çölde susuz kalınması, uçağın bozulması, küçük prensin çiçeğinin
durumu, Küçük Prensin başından geçen olaylar, sonradan su bulunması, Küçük
Prensin gezegenine geri dönmesi gibi birçok birçok merak öğesi bir arada
verilmiş ve okuma isteği canlı tutulmuştur. Hatta kitabın sonunda dahi Küçük
Prens’in koyunuyla ne yaptığı, çiçeğine ne olduğu gibi konularda açık kapı
bırakılmış meraklanma kitap bittikten sonra dahi devam ettirilmiştir. Bu
sebeplerden dolayı merak öğesi okuma isteğini canlı tutabiliyor diyebiliriz.
Eserde plan basit ve
anlaşılır bir şekilde oluşturulmuştur. Sadece bir kez geri dönüşe yer
verilmiştir o da karmaşık olmadığı ve okuyucunun anlayabildiği bir şekilde
olduğu için gayet başarılı bir plan yapılmış diyebiliriz.
d-)
İleti
1-
Çocuğun anlam evrenine uygun mu ?
Anlatılan olayın bazı
kısımları çocuğun anlama evrenine uymuyor. Gezegenlerin üstünde dik şekilde
durulması ve etrafının o şekilde gezilebilmesi ve resimlerde de bu şekilde
gösterilmesi çocuğun anlam evreninin biraz üstünde kalabilir ve çocuğun
anlamamasına neden olabilir. Bu yüzden çocuğun anlama evrenine tam olarak uygun
olmadığını ve bazı kısımları çocuğun anlamakta zorlanabileceğini
söyleyebiliriz.
2-
İletiler edebi bir anlatımla mı oluşturulmuş ? (okuma sezdiriliyor mu ?)
İletiler okuyucuya direk
olarak verilmemiş ona sezdirilmeye çalışılmış ve kendi kendine anlamasını
istemiştir. Örneğin Küçük Prens’in gezegenleri geçerken rastladığı insanlarla
yaptığı konuşmalarda okuyucuya vermek istediği mesajları direkt olarak
söylememiş olaylar içinden okuyucunun kendi kendine düşünerek bunları çıkarmasını
beklemiştir. Bu yüzden iletiler eserde edebi bir anlatımla oluşturulmuştur.
3-
İletilerde çocuğa karşı ve yaşama, insana karşı, duyarlılık oluşturabilecek
özellikler taşıyor mu ?
Eserde birçok farklı
meslekte, farklı türde insanlara yer verilmiş ve çocuğun aklında yaşama dair
insanlara dair fikirler oluşmasını sağlamıştır. Bu durum da okuyucuya
duyarlılık kazandırmaktadır. Ayrıca bazı gezegenlerin de anlatıldığı eserde
okuyucu dünyanın değerini anlayabilir ve yaşama karşı duyarlılık da kazanabilir.
Bu sebeplerden dolayı eser iletilerde çocuğa karşı ve yaşama, insana karşı,
duyarlılık oluşturabilecek özellikler taşımaktadır
Eserin iletileri birkaç
bölüm hariç çocuğun anlam evrenine uygun ve ona katkı sağlayacak iletilerdir.
Ona bir şeyleri öğretebilecek, farklı açılardan düşünmesini sağlayabilecek
iletiler eserde bolca yer verilmiştir. Bu yüzden iletiler eserde doğru bir
şekilde verilmiştir diyebiliriz.
Başta da belirttiğim gibi genel olarak çok başarılı olan bu kitabı herkese tavsiye ederim. Buraya tıklayarak da “Çocuk Kitapları Nasıl İncelenir?” yazıma gidebilirsiniz.
Güzel, detaylı bir inceleme olmuş. Çocuk edebiyatı açısından, çocukların özelliklerine göre değerlendirme olmuş.
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
SilÇok güzel anlatmışsın tebrikler. Benim bloğuma da beklerim. https://aynurcagunler.blogspot.com/?m=1
YanıtlaSil